Kolesterolia alentavia ruokia

Kolesterolia alentavia ruokia

Käytä vähemmän kovaa rasvaa

  • Valitse vähärasvaisia maitotuotteita: suosi maitoa, piimää, viiliä ja jogurttia, joissa on korkeintaan 1 % rasvaa.
  • Suosi vähärasvaisia juustoja, joissa on korkeintaan 17 % rasvaa.
  • Vältä voita ja voi-kasviöljyseoksia.
  • Suosi vähärasvaista lihaa, esimerkiksi paistia, fileetä ja muita ruhonosia, joista on poistettu näkyvä rasva. Valitse mieluummin kalaa tai broileria.
  • Suosi vähärasvaisia leikkeleitä, esimerkiksi keittokinkkua, uunikinkkua ja kalkkunaleikettä (rasvaa enintään 4 %).

Syö enemmän kuitua

  • Syö 6–9 annosta täysjyväviljavalmisteita päivässä.
  • 1 annos =
  • - 1 viipale leipää

    - 1 dl keitettyä täysjyväpastaa, -riisiä, -suurimoita

    - ½ lautasellinen puuroa

  • Syö runsaasti (vähintään 500 g) kasviksia, marjoja ja hedelmiä, jokaisella päivän aterialla. Mitä värikkäämpi ateriasi on, sitä todennäköisemmin saat kaikki tarvisemasi ravintoaineet.
  • Syö maustamattomia pähkinöitä, manteleita ja siemeniä n. 2 rkl/vrk.

Käytä enemmän pehmeää rasvaa

  • Käytä leipäviipaleella noin 1 tl margariinia (60–70% ).
  • Suosi öljyä tai öljypohjaista salaatinkastiketta, määrä ½-1 rkl/salaattiannos.
  • Syö kalaa 2–3 kertaa viikossa.
  • Käytä tarvittaessa kasviöljyä, juoksevaa kasviöljyvalmistetta tai pehmeää margariinia ruoanvalmistuksessa.
  • Syö maustamattomia pähkinöitä, manteleita ja siemeniä noin 2 rkl/vrk.

Vähennä ravinnon kolesterolia

  • Kolesterolin saanti vähenee, kun vähennetään kovaa rasvaa sisältävien tuotteiden, erityisesti rasvaisten maito-valmisteiden, käyttöä.
  • Syö kananmunia enintään 2 kpl/viikko.
  • Älä syö sisäelimiä säännöllisesti.

Ota kasvisterolit osaksi kolesterolia alentavaa ruokavaliota

  • Becel pro.activ -tuotteisiin on lisätty kasvisteroleja, jotka alentavat aktiivisesti huonoa LDL-kolesterolia.
  • Becel pro.activ -tuotteiden kolesterolia alentava vaikutus perustuu siihen, että kasvisterolit vähentävät aktiivisesti kolesterolin imeytymistä ohutsuolesta verenkiertoon.
  • Edullinen vaikutus saavutetaan nauttimalla päivittäin 1,5–2,4 g kasvisteroleja.
  • Kasvisterolit pienentävät suositusten mukaisen ruokavalion lisänä kolesterolia 7–10 % 2–3 viikossa.
  • Becel pro.activ -tuotteiden säännöllinen ja riittävä käyttö on tärkeää.
  • Parhaan tehon saat, kun nautit Becel pro.activ -tuotteet aterian yhteydessä!
TOP