Usein kysyttyä kolesterolista

Usein kysyttyä kolesterolista

Kysymyksiä Becel ProActiv -tuotteista

Kuinka BecelProActiv –tuotteet alentaa kolesterolia?

Becel ProActiv -tuotteisiin on lisätty kasvisteroleja, jotka poistavat aktiivisesti kolesterolia elimistöstä estämällä osittain sen imeytymistä suolistossa*. Lue lisää kohdasta Becel ProActiv ja kolesteroli.

Ketkä voivat syödä BecelProActiv -tuotteita?

Becel ProActiv -tuotteet sopivat sinulle, jos sinulla on tarvetta alentaa kolesteroliarvojasi*. Voit käyttää Becel ProActiv –tuotteita myös, jos käytät kolesterolia alentavia lääkkeitä, kuten statiineja. Jos sinulla on kolesterolilääkitys, keskustele kuitenkin lääkärisi kanssa ennen Becel ProActiv tuotteiden käytön aloitusta.

Lääkäriltä on aina hyvä kysyä neuvoja sekä sitä, sopivatko Becel ProActiv -tuotteet sinulle. Becel Pro.Activ –tuotteita ei välttämättä ravitsemuksellisesti suositella raskaana oleville tai imettäville sekä alle viisivuotiaille lapsille.

Kuinka usein BecelProActiv -tuotteita pitäisi syödä?

Saat parhaat tulokset, kun käytät Becel ProActiv -tuotteita päivittäin. Lue lisää annoksista.

Kuinka nopeasti Becel ProActiv –tuotteet alentavat kolesterolia?

Becel ProActiv –tuotteisiin on lisätty kasvisteroleja, joiden on tieteellisesti osoitettu alentavan kolesterolia. Kasvisterolien on tutkimuksissa osoitettu alentavan kolesterolia kolesterolia 7–10 % 2–3 viikossa osana monipuolista ruokavaliota ja terveellisiä elämäntapoja. Yksilölliset tulokset voivat vaihdella.

Kysymyksiä kolesterolista

Mitä on ”korkea” kolesteroli?

On olemassa kahdenlaista kolesterolia. LDL, joka tunnetaan ”pahana” kolesterolina, kuljettaa kehossa kolesterolia maksasta kehon kudoksiin. Jos pahaa kolesterolia on liikaa veressä, sitä voi kerääntyä soluihin ja verisuonten seinämiin ja se voi ahtauttaa niitä. Sydämen terveyden kannalta on tärkeä pitää ”pahan” LDL-kolesterolin määrä riittävän alhaisena (alle 3 mmol/l). HDL, eli ”hyvä” kolesteroli, kuljettaa ylimääräistä kolesterolia takaisin maksaan, jossa se hajoaa. Tämä hyvä HDL-kolesterolia on tärkeä sydämen terveydelle, ja sen määrä on pyrittävä pitämään riittävän korkeana (yli 1mmol/l). Yli 5 mmol/l:n kokonaisarvo merkitsee yleensä kohonnutta arvoa.

Kuinka voin lisätä hyvän kolesterolin määrää?

Yritä liikkua enemmän ja syödä runsaammin tyydyttymättömiä pehmeitä rasvoja tyydyttyneiden sijasta. Hyviä tyydyttymättömien rasvojen lähteitä ovat mm. kasviöljyt ja niistä valmistetut margariinit, siemenet, pähkinät ja mantelit, avokado ja rasvainen kala. Alkoholin käytön rajoittaminen kohtuulliselle tasolle sekä hedelmien ja vihannesten käytön lisääminen ruokavaliossa voivat myös auttaa. Lue lisää kasvisteroleista.

Kysymyksiä ruokavaliosta

Huonontavatko äyriäiset kolesteroliarvoja?

Äyriäisissä saattaa olla paljon kolesterolia, mutta sillä on vain pieni vaikutus veren kolesterolipitoisuuteen. Kun nautit äyriäisiä terveellisen ja tasapainoisen ruokavalion osana, niistä ei ole haittaa.

Alentaisiko maitotuotteiden poisjättäminen kolesterolia?

Täysmaitotuotteissa on usein paljon tyydyttynyttä rasvaa, joka lisää pahaa kolesterolia (LDL). Rasvattomat tai vähärasvaiset tuotteet, kuten rasvaton maito ja kasviöljyistä valmistetut levitteet, eivät kuitenkaan aiheuta tätä riskiä ja ovatkin tärkeä osa sydänystävällistä ruokavaliota. Niistä saa myös kalsiumia, mikä on tärkeää luiden terveydelle.

Auttaisiko kasvissyöjäksi ryhtyminen alentamaan kolesteroliani?

Ei tarvitse olla kasvissyöjä. Olennaista on, että kovien tyydyttyneiden rasvojen käyttöä vähennetään. Osa niistä pitää samalla korvata pehmeillä tyydyttymättömillä rasvoilla. Lisäksi on hyvä valita vähärasvaista lihaa, paljon hedelmiä ja vihanneksia, täysjyvätuotteita sekä vähärasvaisia maitotuotteita.

Kuinka paljon rasvaista kalaa pitäisi syödä ja miksi?

Rasvaiset kalat (kuten lohi, makrilli, sardiinit ja kirjolohi) sisältävät omega 3 -rasvahappoja, jotka pitävät sydämen terveenä. Ravitsemussuositusten mukaan kalaa kannattaa nauttia eri kalalajeja vaihdellen 2-3 kertaa viikossa.**.

Millainen ruokavalio on paras jaksamisen kannalta?

Jaksamisen kannalta on tärkeä syödä säännöllisesti ja tasapainoisesti. Säännöllinen liikunta auttaa myös. Hedelmät ja vihannekset vapauttavat energiaa hitaasti, jolloin se kestää kauemmin. Muihin hitaasti energiaa vapauttaviin ruokiin kuuluvat täysjyvätuotteet, kaura, pasta ja nuudelit.

Onko perinteisille välipaloille olemassa terveellisiä vaihtoehtoja?

Kyllä on, tässä muutamia ehdotuksia terveelliseksi välipalaksi. Voit myös ladata hyödyllisen ruokavalion muutostaulukon.

  • Hedelmät (tuoreet ja pakastetut)
  • Kasvikset ja vähärasvainen dippikastike (esim. kermaviilistä)
  • Suolaamattomat pähkinät
  • Luonnonjogurtti ja marjat tai smoothie marjoista ja luonnonjogurtista
  • Pala täysjyväleipää tai karjalanpiirakka

Mikä ruoka täyttäisi niin, ettei minun tarvitsisi syödä välipaloja?

Syö ruokia, jotka sulavat hitaasti: kauraa, papuja ja palkokasveja, täysjyväpastaa ja –riisiä, täysjyväleipää sekä hedelmiä ja vihanneksia osana monipuolista ruokavaliota.

Kysymyksiä liikunnasta

Riittääkö reipas kävely päivittäin pitämään minut hyvässä kunnossa?

Reipas kävely on hyväksi kunnolle, mutta syke on hyvä pitää välillä myös korkealla, joten kävele reippaasti. Valitse kävelyreitillesi myös ylämäkiä, niin saat sykkeen helposti kohoamaan.

Onko vesijumppa hyvä tapa pysyä kunnossa?

Kyllä, vesijumppa on turvallista ja tehokasta: 45–60 minuuttia kestävä liikunta tekee hyvää sydämelle ja verisuonille. Sen on todistettu olevan myös tehokasta lisäämään notkeutta ja polttamaan kaloreita!

Onko lenkkeily ulkona talvella järkevää?

Myös talvella kannattaa ehdottomasti liikkua ulkona ja ylläpitää kuntoa: rauhalliset kävelylenkit sauvoilla tai ilman, hiihtäminen sekä monet muut talvipuuhat auttavat ylläpitämään kuntoasi.

** Kahdeksan vinkkiä ravitsemussuositusten mukaiseen ruokailuun (PDF).

* Becel ProActiv –tuotteisiin on lisätty kasvisteroleja. Kasvisterolien on tutkimuksissa osoitettu alentavan kolesterolia. Korkea kolesteroli on yksi sydänsairauksien riskitekijä. Sydänsairauksien riskitekijöitä on useita, ja on tärkeää kiinnittää huomiota niistä jokaiseen. 1,5–2,4 g kasvisteroleja päivässä voi alentaa kolesterolia 7–10 prosentin verran 2–3 viikossa osana monipuolista ruokavaliota ja terveellistä ruokavaliota, johon kuuluu säännöllisesti hedelmiä ja kasviksia. Yksilölliset tulokset voivat vaihdella.

TOP