HDL-kolesteroli ja LDL-kolesteroli

HDL-kolesteroli ja LDL-kolesteroli

Kolesteroli kulkee elimistössä kuljetusproteiinin mukana. Tätä yhdistelmää kutsutaan lipoproteiiniksi. Kolesterolia on kahta päätyyppiä: HDL- ja LDL-kolesterolia.

  • HDL-kolesteroli (high-density lipoprotein), eli hyvä kolesteroli, edistää sydänterveyttä. Se kuljettaa kolesterolia valtimoista maksaan.
  • LDL-kolesteroli (low-density lipoprotein), eli huono kolesteroli, on pahaksi sydänterveydelle. Se kuljettaa kolesterolia maksasta elimistön kudoksiin. Jos "pahaa" LDL-kolesterolia on elimistössä liikaa, se voi kertyä soluihin ja valtimoihin

Hyvä ja paha kolesteroli

Hyvä kolesteroli, eli HDL-kolesteroli kuljettaa kolesterolia pois kudoksista ja verisuonten seinämistä. Siksi HDL:n mukana kulkevaa kolesterolia kutsutaan hyväksi kolesteroliksi. Se pitää sydämen ja verisuonet terveinä. Hyvän kolesterolin määrää voidaan nostaa lisäämällä liikunnan määrää ja suosimalla terveellisiä elämäntapoja. Olennaista on, että kovien tyydyttyneiden rasvojen käyttöä vähennetään ja osa niistä korvataan pehmeillä tyydyttymättömillä rasvoilla. Hyviä pehmeiden rasvojen lähteitä ovat mm. kala, pehmeät margariinit, kasviöljyt tai pähkinät.

Paha kolesteroli, eli LDL-kolesteroli kuljettaa elimistössä kolesterolia solujen käyttöön. Siksi LDL:n mukana kulkevaa kolesterolia kutsutaan pahaksi kolesteroliksi. Ylimääräinen kolesteroli jää verenkiertoon ja kertyy verisuonten seinämiin ahtauttaen verisuonia. LDL kolesterolin määrää voidaan alentaa vähentämällä kovien tyydyttyneiden rasvojen käyttöä ja korvaamalla osa niistä pehmeillä tyydyttymättömillä rasvoilla. Juustot, voi, rasvaiset liha- ja maitotuotteet sekä makkarat sisältävät paljon kovaa tyydyttynyttä rasvaa, joka voi kohottaa veren LDL-kolesterolia. Myös kasvisterolit alentavat aktiivisesti LDL-kolesterolia. Becel ProActiv -tuotteisiin on lisätty kasvisteroleja. Kasvisterolien on tutkimuksissa osoitettu alentavan kolesterolia 7-10 % 2-3 viikossa osana monipuolista ruokavaliota ja terveellisiä elämäntapoja. Edullinen vaikutus saavutetaan nauttimalla päivittäin 1,5-2,4 g kasvisteroleja.

TOP