Painoindeksi ja painoindeksilaskuri

Painoindeksi ja painoindeksilaskuri

Voit selvittää helpolla tavalla, onko painosi kohdallaan ja vaikuttaako kokosi sydänterveyteesi. Laske painoindeksisi ja mittaa vyötärösi, niin saat selville oletko mahdollisesti omena vai päärynä!

Painoindeksi

Painoindeksi perustuu pituuteen ja painoon. Se lasketaan jakamalla paino (kilogrammoina) pituudella (metreinä) potenssiin 2.

Body mass index (BMI) = paino/(pituus × pituus)

Eli jos pituus on 1,75 m ja paino 73 kg, silloin painoindeksi (BMI) on 73/1,75² tai 23,84. Tämä on terveellinen arvo ja kertoo normaalipainosta.

Painoindeksi (BMI) Painon määritys

  • BMI on alle 18,5, olet alipainoinen
  • BMI on 18,5–24,9, normaali paino (painosi on hyvässä suhteessa pituuteesi)
  • BMI on 25–29,9, liikapaino(ylipainoinen)
  • BMI on 30-34,9, lihavuus
  • BMI on 35-39,9, vaikea lihavuus

On tärkeää pitää paino kurissa, jotta sydänsairauksien riski pienenee.

Omenavartalo ja päärynävartalo

Vyötärön mitan uskotaan olevan vieläkin parempi sydänterveyden mittari kuin painoindeksi.

Jos ylipainoa kertyy lantioille, olet päärynävartaloinen; jos taas vatsalle, olet omenavartaloinen.

Tutkimusten mukaan omenavartaloisilla on suurempi riski sairastua sydänsairauksiin kuin päärynävartaloisilla Eli jos sinulla on omenavartalo, painon vähentäminen on entistä tärkeämpää sydämesi terveyden kannalta.

Kumpi vartalotyyppi sinulla on?

Voit selvittää kumpaa vartalotyyppiä edustat, mittaamalla vyötärösi ympärysmitan. Etsi kylkiluiden alaosa ja lantioiden yläosa ja mittaa näiden puoliväli (useille ihmisille tämä on navan yläpuolella).

Sydänterveyden kannalta vyötärön mitan tavoitearvot ovat miehillä alle 94 cm ja naisilla alle 80 cm.

Laihduta hitaasti mutta varmasti

On parempi laihtua hitaasti. Tavoittele 5–10 prosentin painonpudotusta kuuden kuukauden aikana pitäen säännöllisinä välitavoitteina 0,5–1 kg:n pudotusta viikossa.

*Becel ProActiv –tuotteisiin on lisätty kasvisteroleja. Kasvisterolien on osoitettu pienentävän veren kolesterolia. Osana terveellisiä elämäntapoja ja monipuolista ruokavaliota, johon kuuluu säännöllisesti hedelmiä ja kasviksia 1,5–2,4 grammaa kasvisteroleja päivässä saattaa alentaa kolesterolia 7–10 prosentin verran 2–3 viikossa

TOP